1 Mass media and political economics -- 2 Collective decision-making and market provision of information -- 3 Public good provision, electoral selection and informationacquisition -- 4 Theory and evidence from Norway: Newspaper circulationand local government efficiency -- 5 The geography of local television markets and the allocationof federal funds in the United States -- 6 Concluding remarks -- 7 References
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Politicians seeking reelection need voters to know what they have done for them. Thus, incentives may arise to spend more money where media coverage is higher. We present a simple model to explain the allocation of public spending across jurisdictions contingent on media activity. An incumbent seeking to maximize the probability of reelection will shift more money to jurisdictions where an extra dollar gains more votes because a larger share of the electorate is informed about his policy. This prediction is tested using US data on county-level public spending, Designated Market Areas (DMAs) and location of licensed television stations. Instrumenting for the possible endogeneity of media activity to public spending, 2SLS results confirm a positive effect of media coverage on county-level public spending. Spatial regression rules out the possibility of confounding media effects with spatial autocorrelation.
Der Spiegel der Rechtsprechung zu den Grundlagen des Parteienrechts hat im Berichtsjahr 2020 sowohl Verfahren rund um Fragen der innerparteilichen Demokratie zum Gegenstand, so die Bestellung eines Notvorstandes, die Einberufung einer Mitgliederversammlung und eine Amtsenthebung, als auch Streitigkeiten um die Beendigung einer Parteimitgliedschaft, wobei nicht nur ein "regulärer" Parteiausschluss die Gerichte beschäftigte, sondern auch die Aufhebung durch Vorstandsbeschluss bzw. durch Anfechtung wegen arglistiger Täuschung. Es finden sich auch Entscheidungen zu den Dauerbrennern parteienrechtlicher Auseinandersetzungen wie die Grenzen der Äußerungsbefugnis von Amtsträgern, die Beobachtung durch den Verfassungsschutz bzw. die Benennung in Verfassungsschutzberichten und die waffenrechtliche Zuverlässigkeit oder die Ungeeignetheit von Mitgliedern verfassungsfeindlicher Parteien für den öffentlichen Dienst. Seinen fachgerichtlichen Abschluss fand das Verfahren um die Sperrwirkung des Parteiengesetzes für eine Anwendbarkeit des Informationsfreiheitsgesetzes, die das BVerwG nun, anders als die Vorinstanzen, bejahte. Dem von der AfD betriebenen "Lehrer-Melde-Portal" wurde in diesem Jahr auch im Hauptsacheverfahren – wie schon zuvor im einstweiligen Rechtsschutz – ein Verstoß gegen das Datenschutzrecht bescheinigt. Auch das Versammlungsrecht und das virtuelle Hausrecht des Betreibers eines sozialen Netzwerks, der wegen eines als "Hassrede" zu wertenden Post das Nutzerkonto einer politischen Partei gesperrt hatte, fand Eingang in die Rechtsprechung.
Der Spiegel der Rechtsprechung zu den Grundlagen des Parteienrechts hat im Berichtsjahr 2019 einige rechtliche Auseinandersetzungen um das Namensrecht politischer Parteien zum Gegenstand. Neben der von einer Kurzbezeichnung ausgehenden Verwechselungsgefahr – so der ADD mit der AfD – ging es auch um die Teilhabe der Parteifarbe am Namensschutz. In weiteren Verfahren ging es um die Sperrung der Facebook-Seite der Partei "Der III. Weg" und auch das datenschutzrechtliche Verbot eines von der AfD betriebenen Lehrer-Meldeportals sowie diverse andere Fälle von Veröffentlichungen politischer Parteien im Internet. Besonders im Fokus stehen auch Entscheidungen zum Neutralitätsgrundsatz, der durch Äußerungen von Amtsträgern gegenüber politischen Parteien, Aufrufe zu Gegendemonstrationen, aber auch durch faktisches Handeln wie das Ausschalten der Außenbeleuchtung am Rathaus verletzt sein kann. Eingang in die Rechtsprechung fand auch erneut der aus dem Parteienprivileg folgende parteienrechtliche Grundsatz des Anknüpfungsverbots im Zusammenhang mit einer waffenrechtlichen Zuverlässigkeit oder auch der Tätigkeit als Schöffe. Auch um die Einstufung eines Rechtsrock-Konzertes als Versammlung wurde gestritten. Von zentraler Bedeutung war die Rechtsprechung zur Einstufung der AfD als "Prüffall" durch das Bundesamt für Verfassungsschutz (BfV).
Anlass des Beitrages, der sich mit dem Idealbild der innerparteilichen Demokratie und ihrer faktischen Umsetzung in den Parteien befasst, war der Machtkampf um das höchste Parteiamt zwischen Annegret Kramp-Karrenbauer und Friedrich Merz. Das Prozedere der von der CDU durchgeführten Regionalkonferenzen und die damit einhergehende Verlagerung des Kandidatenvorschlagsrechts ins Vorfeld der Versammlung wird mit Blick auf das gemeinhin aus dem Grundsatz der innerparteilichen Demokratie gefolgerten Recht, aus der Versammlung heraus ad hoc Wahlvorschläge einzureichen, auf den verfassungsrechtlichen Prüfstand gestellt.
Politicians seeking reelection need voters to know what they have done for them. Thus, incentives may arise to spend more money where media coverage is higher.We present a simple model to explain the allocation of public spending across jurisdictions contingent on media activity. A politician seeking to maximize the probability of reelection will shift more money to jurisdictions where an extra dollar raises more votes because a larger share of the electorate is informed about his policy. The main prediction of the model is that media activity is higher in the core areas of media markets. This implies higher spending levels there and lower spending levels in remote jurisdictions. Empirical support for this prediction is found using United States data on county-level federal grant allocation, Designated Market Areas and the location of licensed television stations. ; peerReviewed
Politicians seeking reelection need voters to know what they have done for them. Thus, incentives may arise to spend more money where media coverage is higher. We present a simple model to explain the allocation of public spending across jurisdictions contingent on media activity. An incumbent seeking to maximize the probability of reelection will shift more money to jurisdictions where an extra dollar gains more votes because a larger share of the electorate is informed about his policy. This prediction is tested using US data on county-level public spending, Designated Market Areas (DMAs) and location of licensed television stations. Instrumenting for the possible endogeneity of media activity to public spending, 2SLS results confirm a positive effect of media coverage on county-level public spending. Spatial regression rules out the possibility of confounding media effects with spatial autocorrelation.
We show that a large electorate of ignorant voters can succeed in establishing high levels of electoral accountability. In our model an incumbent politician is confronted with a large number of voters who receive very noisy signals about her performance. We find that the accountability problem can be solved well in the sense that the incumbent exerts effort as if she faced a social planner who receives a perfect signal about her performance. Our results thus shed light on another potential blessing of large electorates in addition to information aggregation as postulated by the jury theorem.